مهدی فریمانی در کتاب بازی کاری؛ نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی، به معرفی مفهوم بازی کاری (Gamification) پرداخته است. مفهومی که به تازگی مطرح شده و کاربردهای فراوانی در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات، مدیریت، کسب و کار و توانمندسازی منابع انسانی یافته است.
پیداست که شناخت، تحلیل و تسلط بر مفاهیم و رویکردهای جدید به ویژه در بسترهای اجتناب ناپذیری چون فضای مجازی، لازمه اصلی تعامل و مدیریت فرصتها و تهدیدهای برآمده از آن خواهد بود.
طبق تعریف این کتاب، بازی کاری به معنای استفاده از اندیشه بازی ساز (Game-design thinking) و استفاده از مکانیزمها، تکنیکها و المانهای بازی، بویژه بازیهای کامپیوتری، در بسترهای دیگر (بجز بستر بازی) برای ایجاد خشنودی و افزایش اشتیاق کاربران، حل مسائل، بهبود فرایندها و یادگیری در آن بسترها میباشد. همچنین برای درک بهتر بازی کاری باید به تفاوت آن با زمینههای مشابهی مانند بازیهای جدی، شبیه سازی و نظریه بازیها توجه داشت.
مهمترین مباحث مطرح شده در این کتاب عبارتند از: تعریف مفاهیم بازی و بازی کاری، بازی کاری یا بازی نمایی، تاریخچه بازی کاری، تاثیرگذاران در بازی کاری، مکانیزمهای بازی و انگیزاننده رفتاری، کاربردهای بازی کاری، مثالهای کاربردی از بازی کاری و روند و آینده بازی کاری.