کتاب آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو نوشتهی مهران منصوری فر، به توضیح این میپردازد که موتورهای جستجو بر چه اساسی کار میکنند و چه اتفاقی میافتد که از نظر گوگل وب سایتی نسبت به وب سایت دیگری ارجحیت پیدا میکند.
در بخشی از کتاب آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو میخوانیم:
اخیراً یکی دیگر از الگوریتمهای گوگل تحت عنوان Google MEDIC UPDATE منتشر شده است و این نشان میدهد که گوگل مدام در حال به روز رسانی الگوریتمهای خود است. این الگوریتمها به گوگل کمک میکنند که نسبت به مطالب و شرایط مختلف عکسالعمل نشان داده و بهترین شرایط برای کاربران به وجود بیاورد. البته یکی از دیدگاههای اشتباهی که در مورد الگوریتمهای گوگل وجود دارد این است که اکثر کاربران و وبمستران فکر میکنند که هر کدام از این الگوریتمها یک سیستم مجزا بوده که همیشه بر روی گوگل باقی میمانند.
این در حالی است که هر کدام از این الگوریتمها یک آپدیت یا بروز رسانی از سیستم کلی گوگل است، که با وجود باقی ماندن آپدیتهای قبلی، یک آپدیت جدید به آن اضافه میشود. به منظور درک بیشتر این موضوع و آشنایی شما با الگوریتمهای گوگل، مروری کلی بر همه الگوریتمهای به وجود آمده از سال 2003 تا کنون خواهیم داشت و نشان خواهیم داد که هر کدام از این الگوریتمها با چه هدفی به وجود آمدهاند.
الگوریتمهای گوگل چه هستند؟
قبل از هر چیزی باید بدانیم که الگوریتمهای گوگل چه هستند و با چه سیستمی کار میکنند؟ بطور کلی الگوریتم به یک سیستم ریاضی گفته میشود که در جریان آن میتوان چند موضوع دیگر را تعریف کرد و آنها را به نتیجه رساند. به عنوان مثال، فرض بگیرید که فردی میخواهد به یک آدرس مشخص برسد، اگر این فرد از شما بپرسد که از چه مسیری عبور کند، میتوانیم پیشنهاد پیاده رفتن، استفاده از مترو و همچنین استفاده از اتوبوس را که سه پیشنهاد متفاوت است، به او دهیم. هر سه روش او را به مقصد میرساند و تنها زمان رسیدن در هر کدام از آنها متفاوت است. ما میتوانیم اسم هر کدام از این مسیرها را یک الگوریتم بنامیم.