کتاب گوگل تگ منیجر (GTM) و آموزش کار با آن نوشتهی مهران منصوری فر، به بررسی یکی از ابزارهای کاربردی گوگل که استفاده از آن مخصوصاً برای وبسایتهای بزرگ ضرورت دارد، میپردازد.
برای قابل هضمتر کردن موضوع، بد نیست که به شباهت عملکرد سیستم مدیریت تگ (TMS) با سیستمهای مدیریت محتوا (CMS، مثل وردپرس) اشاره شود. درست همانطور که مثلاً در وردپرس از طریق یک محیط کاربری واحد میتوانید بدون نیاز به دستکاری کدهای صفحات سایت، مطالب مورد نظر را منتشر و ویرایش کنید، از طریق گوگل تگ منیجر هم میتوانید بدون نیاز به تغییر کد صفحات وبسایتتان، کدهای مورد نظر (همان تگها) را وارد کنید.
در بخشی از کتاب گوگل تگ منیجر (GTM) و آموزش کار با آن میخوانیم:
حذف و اضافه کردن کدهای مخصوص ابزارهای مختلف آمارگیری و تجزیه و تحلیل سایت به صفحات مختلف وبسایت همیشه دردسرهای خاص خودش را داشته و دارد. این مشکل وقتی بغرنجتر میشود که از چندین ابزار مختلف استفاده میکنید و باید کدهای خاص هر یک را با ویرایش دستی کدهای سایت، وارد صفحات مختلف کنید. خوشبختانه، در عصر حاضر برای هر مسئلهای راهکاری وجود دارد و این مشکل نیز با عرضه ابزاری موسوم به گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager یا به اختصار، GTM) به دستان توانمند گوگل مرتفع شده است.
گوگل تگ منیجر از زمان معرفی در سال 2012 دستخوش تغییرات زیادی شده است. در هنگامی که این ابزار برای اولین بار در دسترس علاقهمندان قرار گرفت کار کردن با آن زیاد آسان نبود؛ اما به تدریج بسیاری از ویژگیها و قابلیتهای آن سادهتر و خلاصهتر شده است. با این حال، هنوز هم برای کار کردن با این ابزار کاربردی باید با برخی اصول و مقدمات آشنایی داشته باشید.