کتاب برندینگ یا برندسازی چیست؛ همه آنچه برای خلق برند باید بدانید نوشتهی مهران منصوری فر، شما را با برند و برندینگ و مفاهیم مرتبط با آنها آشنا میکند. احتمالاً به عنوان فردی که دستی بر آتش کسبوکار دارد اطلاعات زیادی در رابطه با کسبوکار خود و حوزهای که در آن فعالیت میکنید دارید، اما هیچ بعید نیست که نتوانید تعریف دقیقی از «برند» و «برندینگ» ارائه بدهید. البته غیرممکن است که بارها و بارها این کلمات را نشنیده باشید و یک درک کلی از آنها در ذهنتان شکل نگرفته باشد، اما پیادهسازی صحیح سیاستهای برندینگ بدون درک دقیق چنین مفاهیمی دور از ذهن به نظر میرسد.
در بخشی از کتاب برندینگ یا برندسازی چیست؛ همه آنچه برای خلق برند باید بدانید میخوانیم:
«برند» یک نام، نشان یا مؤلفهی متمایزکننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک میکند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصول ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری میکنند. به عنوان مثال، آیا حاضرید قوطی نوشابهای را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که میشناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟
بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگهای خاص و مؤلفههای دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، از این طریق تلاش میکنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژهای را ایجاد کنیم.
در واقع اینطور میتوان گفت که برند شما در ذهن مشتریانتان وجود دارد. به زبان ساده، برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به تکتک تعاملاتی است که با شما، شرکتتان و محصولاتتان داشته است. «برندینگ» فرآیند ایجاد و تقویت برداشت مثبت نسبت به شرکت یا محصولات آن در ذهن مخاطب هدف است؛ به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا میدهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکتهای مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آنها برای انتخاب محصولشان (در رقابت با رقبا) تدوین میکنند.