کتاب جاوا اسکریپت به زبان ساده تالیف یونس ابراهیمی، به بررسی و آموزش یکی از زبانهای برنامهنویسی کاربردی میپردازد.
جاوااسکریپت (JavaScript) یک از زبان برنامه نویسی شیء گرا و پرطرفدار وب میباشد. این زبان را در ابتدا شخصی به نام Brendan Eich (برندان ایچ) در شرکت Netscape با نام Mocha طراحی نمود. این نام بعداً به LiveScript و نهایتاً به جاوااسکریپت تغییر یافت. این تغییر نام تقریباً با افزوده شدن پشتیبانی از جاوا در مرورگر وب Netscape Navigator همزمانی دارد.
اولین نسخهٔ جاوااسکریپت در نسخه B32.0 این مرورگر در دسامبر 1995 معرفی و عرضه شد. این نام گذاری منجر به سردرگمیهای زیادی شده و این ابهام را ایجاد میکند که جاوااسکریپت با جاوا مرتبط است در حالی که اینطور نیست. عدهٔ زیادی این کار را یک ترفند تجاری برای به دست آوردن بخشی از بازار جاوا که در آن موقع زبان جدید مطرح برای برنامهنویسی تحت وب بود میدانند.
JavaScript به صورت «جاواسکریپت» خوانده میشود، ولی در فارسی به صورت «جاوااسکریپت» ترجمه میشود و اگر به صورت «جاوا اسکریپت» ترجمه شود اشتباه است چون دو کلمه جدا از هم نیست و اگر به صورت دو کلمه جدا نوشته شود خطاهای نگارشی ایجاد میشود، بهطور مثال ممکن است کلمه جاوا در انتهای خط و کلمه اسکریپت در ابتدای خط بعدی نوشته شود.
علیرغم اشتباه عمومی، زبان جاوااسکریپت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، اگر چه ساختار این زبان به سی پلاس پلاس (C++) و جاوا شباهت دارد که این امر برای یادگیری آسان در نظر گرفته شده است.
JavaScript چیست    
ساخت یک برنامه ساده JavaScript    
توضیحات    
کاراکترهای کنترلی    
متغیر    
انواع داده    
استفاده از متغیرها    
ثابت ها    
تبدیل انواع داده    
عبارات و عملگرها    
عملگرهای ریاضی    
عملگرهای تخصیصی (جایگزینی)     
عملگرهای مقایسه ای    
عملگرهای منطقی    
عملگرهای بیتی    
تقدم عملگرها    
گرفتن ورودی از کاربر    
ساختارهای تصمیم    
دستور if    
دستور if…else    
عملگر شرطی    
دستور if چندگانه    
دستور if تو در تو    
استفاده از عملگرهای منطقی    
دستور Switch    
تکرار    
حلقه While    
حلقه do while    
حلقه for    
حلقههای تو در تو (Nested Loops)     
خارج شدن از حلقه با استفاده از break و continue    
آرایه    
حلقه for…of    
آرایههای چند بعدی    
تابع    
مقدار برگشتی از یک تابع    
پارامترها و آرگومان ها    
پارامترهای اختیاری    
نامیدن آرگومان ها    
Rest parameters    
محدوده متغیر    
Arrow Function    
توابع بی نام و توابع خود فراخوان    
برنامه نویسی شیء گرا (Object Oriented Programming)     
کلاس    
سازنده    
سطح دسترسی    
کپسوله سازی    
خواص (Properties)     
وراثت    
متد () super و کلمه کلیدی super    
override    
عملگر instanceof    
اعضای Static    
مدیریت استثناءها و خطایابی    
دستورات try و catch    
استفاده از بلوک finally