کتاب زنگ عظیم اثر نورمن پیتمن با ترجمه و تدوین اسماعیل پورکاظم منضم به تصاویر متعدد و مناسب میکوشد، تا تأثیر تجربه و آزمایش را در کسب موفقیّتهای علمی برای کودکان و نوجوانان فارسی زبان بازگو نماید.
اهمیّت بکارگیری تجربیات علمی در قصّهها:
انسانها در طول تاریخ دارای تجربیاتی در مواجهه با پدیدههای طبیعی بودهاند و نتایج حاصل از آنها را به فرزندان و نسلهای آتی منتقل میساختهاند بنابراین بخش عمدهای از آنچه امروز به عنوان علم و دانش در دسترس بشر قرار دارند، یقیناً حاصل تفکرات و تجربیات گذشتگان ما میباشند.
دانش (knowledge) به عنوان مجموعۀ تفکرات و دانسته های نظری و علم (science) به عنوان دانشی که قابل تجربه شدن، اندازه گیری ریاضی و قابل تکرار و آزمایش در بعد زمان و مکان باشد، دارای نقش بسیار مهمّی در بهبود زندگی انسانها هستند.
در این میان آنچه زندگی انسانها را متحوّل ساخته و به شکل تمدّن امروزی در آورده است، یقیناً چیزی بجز علم نیست و در این رابطه تجربه و آزمایش کردن به عنوان بنیان کسب علم و تکنولوژی غیرقابل انکار است آنچنان که:
1) ضرب المثل است که:
"دو صد گفته چون نیم کِردار نیست".
2) از "توماس آلوا ادیسون" به عنوان یکی از بزرگترین استعدادها و نوابغ دورانهای زندگی بشر با بیش از یک هزار اختراع کوچک و بزرگ نقل شده است که:
"فقط یک درصد از موفقیّت هایم حاصل استعدادم بودهاند و مابقی آنها در نتیجّۀ پیگیری و ممارست در تجربه و آزمایش کردن به دست آمده اند".
3) بسیاری از دانشمندان معتقدند که فقط 10% از دستاوردهای فنّی و تکنولوژی بشر از قبل طراحی و برنامه ریزی شدهاند و مابقی آنها در نتیجۀ تجربه اندوزی و آزمایش کردن حاصل آمدهاند.