کسبوکارهای خانوادگی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا میکنند. بخش قابل توجهی از کسبوکارهای موجود بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوادگی استوار است، به طوری که حدود نیمی از تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشورها از طریق این کسبوکارها تامین میشود. اما تصور و باور اکثر ما از کسبوکار خانوادگی چیست؟
آن چه باعث حفظ و رونق کسب و کارهای خانگی می شود، آموختن این مطلب است که چگونه با کسانی که به آن ها علاقه و ارتباط عاطفی داریم، فعالیت شغلی سالم داشته باشیم. شاید این کار ساده به نظر برسد، چه چیز بهتر از این که شما با کسانی کار کنید که آن ها را به خوبی می شناسید و به آن ها علاقه قلبی دارید. اما در واقع این کار چندان هم ساده نیست.
در کشورهای توسعه یافته دنیا، شرکت خانوادگی بسیاری وجود دارند که عمری بیش از 100 سال دارند. شرکت هایی که تاکنون سه نسل از یک خانواده در آن ها مدیریت کرده اند و هنوز در شرایط رقابتی حاکم بر بازار پابرجا هستند.
آیا ما می توانیم شرایطی مشابه را در ایران بیابیم؟
عوامل موفقیت در یک کسب و کار خانوادگی چیست؟