مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها
اشتراک در تلگراماشتراک در واتس‌اپموارد دیگر
عناوین مرتبط از کتابراه
معرفی کتاب
دسته علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، ۲۴۷صفحه، فرمت PDF، زبان فارسی، ۱.۴ مگابایت، ۸۳۷۵ بازدید

کتاب مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها به مباحثی مانند ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، تکمیل‌کننده و جایگزین سیاست‌ها و وظایف دولت، نقش سنت حسنه «وقف» در توسعه علم و جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ... می‌پردازد.

تحقق اراده نظام جمهوری اسلامی ایران برای اجراء اصل 44 قانون اساسی و تحقق اهداف چشم‌انداز در عرصه خصوصی سازی، نیاز به مقدمات و مبانی خاصی دارد و تا این زمینه‌ها فراهم نشود، دستیابی به اهداف مطلوب و تحقق آنها و نیز کاهش هزینه‌ها و خسارات ناشی از آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که تجارب خصوصی‌سازی و ایجاد فضای بازار رقابتی برای بنگاه‌های اقتصادی در سایر کشورها نشان می‌دهد که تحقق این‌گونه اهداف منوط و مبتنی بر شکل‌گیری مجموعه‌ای از پیش‌فرض‌ها و الگوهای هنجاری، فرهنگی و اجتماعی است و در غیر این صورت، سیاست خصوصی‌سازی در اجراء با مشکلات متعددی مواجه می‌شود و نتایج غیر منتظره و آسیب‌زایی را به دنبال می‌آورد. از جمله این الزامات و مقدمات که در دنیای امروز مورد تأکید قرار گرفته، توجه به مسئولیت‌ها و تعهدات بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در عرصه صنعت، تجارت، اقتصاد، خدمات و... است.

به این معنی که این رسالت در ضمن پی‌گیری اهداف انتفاعی و سودآورانه خود، علی‌القاعده با آن اهداف ایجاد شده‌اند و باید در خدمت اهداف و آرمان‌های عمومی جامعه و نظام اجتماعی باشند. همچنین، علاوه بر رعایت حقوق اشخاص و نهادهای ذی‌ربط، خدمات گسترده‌ای به افراد جامعه ارائه نمایند. به عبارتی، آحاد جامعه را در سود و منافع خود شریک کنند و در خدمت تمامی ارکان نظام اجتماعی باشند. خوشبختانه این مهم از بدو تأسیس نهادهای صنعتی و تولیدی در جامعه ایران مورد توجه مدیران و فعالان این عرصه بوده و توجه شایسته به آن مبذول شده است. علاوه بر این، به دلیل حاکمیت فرهنگ دینی و سنت حسنه وقف در طول تاریخ اجتماعی این مرز و بوم، فعالان، بازرگانان و صاحبان مکنت به دنبال انجام تعهدات و مسئولیت‌های خویش در قبال جامعه بوده‌اند که نشانه‌های فراوان آن در جامعه امروز ایرانی قابل مشاهده است. با این حال، براساس اقتضائات خاص جامعه ایران و ضرورت‌های تسریع در حرکت کشور به سمت خصوصی‌سازی، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، احیاء مجدد این قبیل مفاهیم را به لحاظ استراتژیک با هدف گسترش فرهنگ و ادبیات مربوطه در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و رجاء واثق دارد که این‌گونه اقدامات در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و اصلاح و بهبود دیدگاه‌های فعالان اقتصادی کشور، منشاء اثر مثبت خواهد بود.

در بخشی از کتاب مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها می‌خوانیم:

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پاردایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکت‌ها تبدیل شده است و شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می‌بینند.

این مفهوم موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی تمامی بازیگران همچون حکومت‌ها، شرکت‌ها، جامعه مدنی، سازمان‌های بین المللی و مراکز علمی دنبال می‌شود.

ادامه...
کتاب‌های مرتبط
بیشتر
بیزینس استارت آپ
استیو مقدم
درآمد بی‌پایان
علیرضا هزاره
نظرات
برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.
نخستین نظر را شما ثبت کنید!
کتاب سبز را دوست دارید؟
لطفا امتیاز و نظر خود را ثبت کنید!
ثبت امتیاز و نظر
کتاب سبز در شبکه‌های اجتماعی
کانال تلگرام