کتاب فرآیند مدیریت دانش (با نگرش کاربردی) نوشتهی ملیکا ملک آرا، به بررسی ساز و کار مدیریتی که سهم عمدهای در توسعهی شاخهی مدیریت دانش و شکلگیری آن دارد، میپردازد.
وظیفهی اصلی مدیریت دانش در مورد مدیریت اطلاعات به منظور بهره بردن به صورت حداکثری از دانش درون یک سازمان است تا بدین طریق از یافتن و به کار بردن جوابهای خلاق به سؤالات کهنه و نو سودی حاصل گردد. فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از سه بلوک سازندهی عمدهی مدیریت دانش را تشکیل میدهد. دو بلوک دیگر مردمی هستند که از این دانش استفاده میکنند و فرآیندهایی که به منظور ایجاد و تقویت کسب و توزیع دانش توسعه یافتهاند.
در بخشی از کتاب فرآیند مدیریت دانش (با نگرش کاربردی) میخوانیم:
جوهرهی انقلاب فناوری اطلاعات مربوط به ذات آن نمیشود (یک امر درون زا نیست)؛ بلکه با تغییرات اساسی در مرزهای سنتی وظایف و فعالیتها در ارتباط میباشد. نوآوری عبارت است از فرآیند خلق چیزهای متفاوت؛ و زمانی به وقوع میپیوندد که دانش و طرز تفکر موجود تبدیل به مزیتی جدید گردد، مثل فرآیندها و خدمات اصلاح شده یا جدید.
یکی از واژههای مرتبط با این زمینه، واژه اختراع میباشد که بر عرضهی چیزهای کاملا جدید دلالت دارد در حالیکه نوآوری میتواند دربردارندهی کاربردی جدید برای مواد، فرآیندها و یا ابزارهای موجود یا قدیمی باشد. یکی از اهداف ابتدایی مدیریت دانش در بخش دولتی، تحریک نوآوری و اختراع در ادارات دولتی میباشد.