کتاب جامعهشناسی مصرف موسیقی، موسیقی را به عنوان بخشی از فعالیتهای هنری انسان امروزی معرفی و دلایل خود را در پرداختن به پژوهش حاضر بر می شمارد و پس از بحثی کوتاه درباره پژوهش در موسیقی از دیدگاه مردمشناختی و یادآوری این نکته که تحقیق او در گستره جغرافیای شهر تهران انجام پذیرفته است یافتههای خود را درباره موضوع مورد نظر در ۵ فصل با خواننده در میان میگذارد.
او در نخستین فصل از دیدگاه نظری و ضمن دو بحث کلی به تبیین ذائقههای موسیقایی و پیامدهای گوش دادن به موسیقی و فعالیت موسیقایی و مصرف آن میپردازد. سبک زندگی به عنوان الگوی منسجمی از رفتارها در یک گروه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، قدرت شناخت و درک هنری در میان طبقات مختلف اجتماعی و ماهیت طبقاتی ذائقهها از دیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی و ... موضوع بحث نویسنده در این فصل است.
در فصل دوم پژوهشگر یادآور می شود که به شیوه پیمایش با ۸۰۷ نفر از شهروندان تهرانی به گفتگو نشسته و آنگاه بر اساس اصلیترین مفاهیم مورد نظر و سنجش این مفاهیم به تحلیل و توضیح و اثبات فرضیههای مطرح شده در بخشهای آغازین پرداخته است.
فصل سوم پژوهش تحت عنوان «شهروندان و مصرف موسیقی» به ارائه یافتههای توصیفی مربوط به مصرف موسیقی میپردازد.
در فصل چهارم نویسنده به مقولههایی همچون رابطه سبک زندگی فرهنگی و مصرف موسیقی، رابطه جایگاه افراد در قشربندی اجتماعی و مصرف موسیقی، تبیین ذائقه موسیقایی، مصرف موسیقی و گرایش های اجتماعی - سیاسی پرداخته است.
در فصل پنجم نیز ضمن ارائه خلاصهای از مهمترین یافتههای توصیفی و تبیینی، نتیجهگیریهایی که هم دستاوردی عملی در جهت سیاستگذاری فرهنگی داشته و هم راهگشای پژوهش و دستاوردهای بیشتر برای مطالعه جامعهشناختی باشد، ارائه شده است.