اشتراک در تلگراماشتراک در واتس‌اپموارد دیگر
عناوین مرتبط از کتابراه
معرفی کتاب
دسته علوم اقتصادی، روانشناسی، ۶۲صفحه، فرمت PDF، زبان فارسی، ۶.۵۶ مگابایت، ۱۱۸۸۵ بازدید

کتاب هوش کارآفرینی به قلم حسن زارعی مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و ذهنی است که کارآفرینان می‌توانند آن‌ها را یاد گرفته و در خود نهادینه کنند، تا بتوانند در مسیر سخت کارآفرینی با کمک آن توانمندی‌ها بر موانع فائق آیند.

به مجموعه‌ای از پژوهش‌های علمی در زمینه ذهن و مغز انسان، علوم شناختی گفته می‌شود. این علم از مجموعه رشته‌های مختلف مانند روان‌شناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده است.

تمرکز این علم در زمینه بینایی، تفکر و استدلال، حافظه، توجه، ادراک، یادگیری و زبان می‌باشد. در این علم یک تعریف کامل و جامع از هوش وجود دارد که می‌گوید: هوش، فرآیندی ذهنی و دربرگیرنده‌ی ظرفیت منطقی، درک خودآگاهی، یادگیری، مهارت حل مسئله، برنامه‌ریزی، خلاقیت، دانش فردی، زبان و … است. هوش، توانایی یادگیری از تجربه‌ها، تفکر انتزاعی و برخورد کارآمد با محیط و افراد پیرامون خود است.

به زبانی دیگر می‌توان این‌گونه گفت که تمامی اعمال و رفتار انسان که نتیجه مجموعه‌ای از اطلاعات به‌دست‌آمده از آموخته‌ها و تجربیات انسان است که ابتدابه‌ساکن در مغز انسان پدیدار شده است.

در بخشی از کتاب هوش کارآفرینی می‌خوانیم:

تا کنون به یک بررسی مختصر درباره هوش کارآفرینی پرداختیم. گفتیم که هوش کارآفرینی چیست و شامل چه حوزه‌هایی است. در ادامه به این خواهیم پرداخت که هوش کارآفرینی چرا این‌قدر از دیدگاه من مهم است و چرا کارآفرینان باید آن را فرا بگیرند. من اعتقاد دارم که 80 درصد شکست کسب‌وکارها به دلیل نبود مهارت‌های نرم در کارآفرینان و حتی کارکنان کسب‌وکارها است. این عدد شاید یک مقدار اغراق‌آمیز باشد، ولی اگر کمی موشکافانه‌تر آن را بررسی کنیم، می‌بینیم که حرف گزافی هم نخواهد بود.

به نظر من "تنها عامل شکست و یا موفقیت یک کسب‌وکار، ما انسان‌ها هستیم!". اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم، باید بگویم که اگر توجه داشته باشید و کسب‌وکارهای شکست‌خورده را بررسی کنید می‌بینید که انتهای همه شکست‌ها به اقدامات افرادی بر می‌گردد که نتوانسته‌اند به درستی اقدام کنند. در واقع تصمیم‌های آن‌ها و شاید برخی از رفتارها و تفکرات آن‌ها باعث شده که آن کسب‌وکار به شکست منتهی شود.

شاید بگویید پس نقش محیط و شرایط اقتصادی در شکست کسب‌وکارها چیست. درست است این عوامل هم باعث شکست یک کسب‌وکار خواهد شد، ولی وقتی یک تیم و مدیری که آن را هدایت می‌کند دارای مهارت‌هایی باشند که بتوانند از بحران عبور کنند دلیلی برای شکست باقی نخواهد ماند.

مهم است که بتوانیم با مدیریت خودمان، تصمیماتی اخذ و اقداماتی انجام دهیم که نگذاریم شرایط محیطی و بیرونی تأثیری بر روند کسب‌وکار ما داشته باشد. در ادامه برخی از موارد که بیشترین دلایل شکست یک کسب‌وکار را دارد بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت که چرا این عوامل می‌توانند جلوی پیشرفت کسب‌وکار ما را بگیرند. البته این موارد تنها بخشی از دلایل مهمی است که بر لزوم یادگیری هوش کارآفرینی تأکید دارد، قطعاً موارد بیشتری را می‌توان با تحقیق و مطالعه بیشتر مورد تحلیل قرار داد.

ادامه...
کتاب‌های مرتبط
بیشتر
راه کار
محمدسجاد یزدان پناه
الفبای کارآفرینی
محمدرضا عباسپور
نظرات
برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.
میلاد حاجی زاده
۱۳۹۷/۱۲/۱۰
عالیه
همچنین ببینید
در جستجوی خویش‌تن
محمدرضا زادهوش
روی موج شادی
محمدرضا زادهوش
فرصتی برای پروانگی
محمدرضا زادهوش
کتاب سبز را دوست دارید؟
لطفا امتیاز و نظر خود را ثبت کنید!
ثبت امتیاز و نظر
کتاب سبز در شبکه‌های اجتماعی
کانال تلگرام