کتاب راه کار نوشتهی محمدسجاد یزدان پناه، برای مدیران کسب و کارهای کوچک که میخواهند کسب و کار خود را بهبود دهند، کسانی که در نقطه آغازین کسب و کار خود هستند و علاقهمندان به مباحث مدیریتی کاربرد دارد.
در تدوین و نگارش این کتاب سعی شده تا از اضافه گویی پرهیز شود و به کاربردی بودن مباحث نیز توجه ویژهای شده است.
در نهایت استراتژی شما باید به سوالات زیر پاسخ دهد:
- کسب و کار شما در درازمدت باید به کجا برسد؟
- مزایای رقابتی شما در بازار چیست؟
- منابع لازم برای توان رقابتی شما در بازار کدامند؟
- عوامل تاثیر گذاری درون سازمانی و محیطی شما کدامند و هر کدام چه تاثیراتی دارند؟
در بخشی از کتاب راه کار میخوانیم:
استراتژی یعنی سازمان اکنون در چه نقطهای قرار دارد، در آینده کجا میخواهد باشد و چگونه میخواهد به آن جا برسد. بخش "استراتژیک" این فرایند، برنامهریزی و توجه مستمر به تغییرات جاری در سازمان و محیط بیرونی آن است. مهارت در برنامه ریزی استراتژیک برای موفقیت طولانی مدت سازمان بسیار مهم است. این شکل از برنامه ریزی شامل موارد زیر است:
الف) طراحی و بررسی باورهای سازمان (بیانیههای ماموریت، چشم انداز و ارزشها)
ب) تحلیل اتفاقات خارج از سازمان و شناسایی فرصتها و تهدیدها
ج) نگاهی دقیق به اتفاقات درون سازمان، از جمله نقاط قوت و ضعف آن
د) اولویتبندی اهداف و انتخاب استراتژی مناسب بر اساس تحلیلها