بابک وزیری در کتاب تکنیکهای ذهنآگاهی، سعی میکند تا برای شما یک دوره مختصر از تکنیکهای مایند فولنس یا ذهنآگاهی را با بیانی بسیار ساده و شیوا بیان کند.
حضور ذهن چنانچه کبات زین میگوید به معنی توجه کردن به طریق خاص، معطوف به هدف، در زمان حال و بدون داوری است. در حضور ذهن فرد میآموزد که در هر لحظه از حالت ذهنی خودآگاهی داشته و توجه خود را به شیوههای مختلف ذهنی خود متمرکز نماید. حضور ذهن ابتدا در دانشگاه ماساچوست توسط جان کبات زین (Jon Kabat-Zinn) به کار گرفته شد. وی در کلینیک کاهش استرس خود، به شرکتکنندگان تمرین آرامش ذهنی همراه با حضور ذهن میداد. این کوششها به شکل گرفتن مدل حضور ذهن مبتنی بر کاهش استرس انجامید.
در حال حاضر رایجترین روش، آموزش حضور ذهن مبتنی بر کاهش استرس میباشد، که سابق بر این تحت عنوان برنامه کاهش استرس و تنآرامی شناخته میشد. این روش در ساختار طب رفتاری و برای دامنه وسیعی از افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با استرس و درد مزمن طراحی شد.
در بخشی از کتاب تکنیکهای ذهنآگاهی میخوانیم:
از آنجایی که حضور ذهن ریشه در فرهنگ بودیسم مشرق زمین دارد، ممکن است برای افراد نامأنوس باشد، از این رو کبات زین پیشنهاد میدهد که بهتر است تمرینات آن منطبق با فرهنگ افراد باشد. به همین علت پژوهشگران و متخصصین بالینیای که تمرینات حضور ذهن را در برنامههای خدمات بهداشت روانی قرار میدهند، معمولا این مهارتها را مستقل از مذهب و سنتهای فرهنگی مبدأ آن آموزش میدهند.
در متون تجربی معاصر، مداخلات بالینی مبتنی بر آموزش مهارتهای حضور ذهن به سرعت در حال رشد است. بیش از 240 بیمارستان و کلینیک در ایالات متحده برنامههای کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن را ارائه میدهند. همچنین آموزش حضور ذهن، جزء محوری رفتار درمانی دیالکتیک است، رویکردی که در درمان اختلال شخصیت مرزی کاربرد فراوانی دارد.