کتاب مفهوم تجربه کاربری و تفاوت آن با رابط کاربری تألیف مهران منصوری فر، معرفی کاملی از طراحی تجربه کاربری ارائه میدهد و هر آنچه که نیاز است برای شروع بدانید به شما میگوید.
تجربه کاربری مفهومی بسیار گسترده، چند رشتهای و شگفتانگیز است که این روزها بیش از پیش از اهمیت آن میشنوید. در حالی که تا چند سال پیش در سایتهای اینترنتی و اپلیکیشنهای موبایل به موضوع رابط کاربری و طراحی توجه ویژهای میشد، اما در چند سال اخیر مفهوم دیگری به نام تجربه کاربری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. چرا که تجربه و مسیر حرکت یک کاربر در سایت یا اپلیکیشن اهمیت بیشتری دارد.
تجربه کاربری محصولات و خدماتی را شکل میدهد که شما به صورت روزانه با آنها سر و کار دارید و میتواند ضامن یا عامل شکست و پیروزی یک کسب و کار یا برند شود. کارکردن تحت عنوان طراح تجربه کاربری یک شغل چالشبرانگیز با سرعت رشد زیاد است که نیاز به مجموعهای از مهارتهای حرفهای دارد.
در بخشی از کتاب مفهوم تجربه کاربری و تفاوت آن با رابط کاربری میخوانیم:
UX به تعامل کاربر با محصول یا خدمت اشاره میکند. طراحی تجربه کاربری تمام المانهایی را در نظر میگیرد که این تجربه را شکل میدهد، کاربر چه احساسی دارد و چقدر ساده میتواند کارهای موردنظرش را انجام دهد. تجربه کاربری میتواند هر چیزی باشد، از احساس نسبت به در دست گرفتن یک محصول فیزیکی تا یک فرایند خرید سر راست که به صورت آنلاین از سایت صورت میگیرد.
هدف طراحی تجربه کاربری ایجاد تجربههایی ساده، کارامد، مرتبط و کاملا مطلوب برای کاربر است. طراحان تجربه کاربری تحقیقات بازار، توسعه محصول، استراتژی و طراحی را ترکیب میکنند تا بتوانند تجربههای کاربری یکپارچه را برای محصولات، خدمات و فرایندها ایجاد کنند. آنها به مشتریان پل میزنند و به شرکت نیز کمک میکنند تا بتواند نیازها و انتظارات آنها را بفهمد و کاری کند که برآورده شوند.