کتاب اخلاق حرفهای، ضامن موفقیت سازمانی نوشتهی تورج مهدی زاده و مریم پنجعلی اصل، راهنمای عملی و کاربردی اخلاق حرفهای همراه با مثالهایی از کاربردی سازی اصول و ارکان آن در بین مدیران و کارکنان سازمانهای مختلف است.
مطالب این اثر به گونهای طراحی شده که با سرفصل درس اخلاق حرفهای از دروس دانشگاهی رشتههای مختلف تطابق دارد. سازمانها به ویژه سازمانهای تولیدی و خدماتی میتوانند با تکیه بر اخلاق حرفهای پسندیده سود خود را افزایش دهند، میزان فروش و ارائه خدمات را بالا برند و رضایت را در ارباب رجوع، مشتری، مخاطب و تمامی ذینفعان و تأمینکنندگان ایجاد کنند.
در بخشی از کتاب اخلاق حرفهای، ضامن موفقیت سازمانی میخوانیم:
اگر به خاطر شرطبندی و یا ترس از عقوبت و یا به زور اسلحه و امثال آن، فردی کار صوابی انجام دهد یا نوعی قهرمانی از خود نشان دهد یا از مال خود ببخشد مادامی که این خاصیت و این رفتار در وجود وی نهادینه نشده باشد و ملکه ذهن وی نگردد و دائماً تکرار نشود و تابع شرایط مکان و زمان باشد، به وی بخشنده و قهرمان نمیگویند.
مثال دیگر در این رابطه، بحث در مفهوم واژههای تملق و چاپلوسی و فرق آن با احترام و حرمت است. در این رابطه باید گفت: اولاً هر احترامی که تمنایی در آن روی خود داشته باشد تملق است؛ از آن گذشته اگر این احترام معطوف و وابسته به پست و مقام و ثروت و قدرت فرد مقابل بوده و با تغییر درجات آن، نوع و شدت احترام هم تغییر کند این احترام نیز تملق محسوب میشود و مادامی که محترمانه رفتار کردن، وابسته به شرایط بوده و در فرد نهادینه نشده باشد و تبدیل به عادت روزمرهاش نشود، این صفت به وی تعلق نخواهد گرفت.