کتاب بازاریابی در فیسبوک؛ سکوی پرتاب کسب و کارها در سطح جهانی نوشتهی مهران منصوری فر، به معرفی و بررسی مقوله بازاریابی با فیسبوک (Facebook Marketing) میپردازد.
در بخشی از کتاب بازاریابی در فیسبوک؛ سکوی پرتاب کسب و کارها در سطح جهانی میخوانیم:
وقتی اسم شبکههای اجتماعی به گوش میرسد، چند رسانه اصلی از جمله اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، پینترست و صد البته فیسبوک در ذهنها تداعی میشود. درحالیکه شاید هنوز خیلی از افراد اطلاعات و آمار دقیقی از این شبکهها در دست ندارند، شاید بهتر باشد بدانید برخلاف چیزی که به نظر میرسد، این اینستاگرام نیست که پرمخاطبترین شبکه اجتماعی جهان است. رسانه اجتماعی Facebook با اختلاف قابلتوجهی نسبت به دیگر شبکهها در صدر لیست قرار دارد. جالبتر اینکه فیسبوک از زمانی که فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد و به این جایگاه رسید هنوز هیچ شبکه اجتماعی دیگری موفق نشده تا به محبوبیت فعلی آن برسد.
این محبوبیت مثالزدنی باعث شد تا فیسبوک خیلی سریع به بستری فعال برای فعالیتهای تجاری تبدیل شود. باید گفت که فیسبوک اولین شبکه اجتماعی جهان بود که در آن حجم زیاد تبادلات اقتصادی صورت پذیرفت. از شروع این اتفاق طولی نکشید که فیسبوک رسماً پلتفرم تبلیغاتی و حرفهای خود برای کسبوکارهای آنلاین را رونمایی کرد و بعد از آن این رسانه بهطور رسمی به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شد.
بیشتر از یک دهه از محبوبیت فیسبوک گذشته و این رسانه با اینکه رقبای قدرتمند زیادی پیدا کرده، اما همچنان در حال حکمرانی در دنیای رسانههای اجتماعی به ویژه در بخش تجاری آنها است. طی سالهای اخیر نرخ تأثیرگذاری Facebook در بحث معاملات تجاری بیسابقه بوده و همین مسئله سبب شد تا عملاً یک بازاریابی منحصر بهفرد بهعنوان بازاریابی با فیسبوک (Facebook Marketing) شکل بگیرد. کمپانی فیسبوک در سالهای گذشته تلاش زیادی کرد تا خدمات تبلیغاتی و تجاریاش را گسترش دهد و حالا به جایگاهی رسیده که حتی در زمینه تبلیغات یک رقیب خیلی جدی برای گوگل به حساب میرود.