کتاب مدیریت دانش در راستای مدیریت طرحهای عمرانی مبتنی بر تعالی سازمانی نوشتهی ایمان الیاسیان، به بررسی اقدامات صورت گرفته با تکیه بر دانش سازمانی میپردازد.
مدیریت دانش به تعاریف و مفاهیم انسانی، انواع دانش، سطوح دانش، مبادله دانش، فرآیند مدیریت دانش و... پرداخته است. دانش سازمانی و فناوری ارتباطات و اطلاعات در یک سازمان موفق و با نیروی انسانی کارآمد میتواند سنگ بنای پایداری در ارتقاء سطح کیفی و کمی پروژهها را نوید دهد و این مورد با پیاده سازی مدیریت دانش، قابل دست یابی میباشد. سازمانهای دانش محور با توجه به قابلیتهای نیروی انسانی و کارکردهای موفق نیروی انسانی با بهره وری مناسب از ابزار نرم افزاری و سخت افزاری، میتوانند مشکلات زیادی نظیر تغییر کادر انسانی، خروج اطلاعات و تجارب فردی، کمبود تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری و موارد متعدد را پشت سر گذاشته و کارآمدی مجموعه دانش محور را نمایان سازند. با پیاده سازی مدیریت دانش میتوان بسیاری از کاستیهای گذشته را جبران و بر نقاط قوت افزود.
در بخشی از کتاب مدیریت دانش در راستای مدیریت طرحهای عمرانی مبتنی بر تعالی سازمانی میخوانیم:
افراد در سازمانها تمایل طبیعی به احتکار دانش در ذهن خود دارند، اما انتقال دانش و تجارب میتواند به کار ارزنده و پر استقبالی تبدیل شود به شرطی که رویکرد مناسب دانش محور پیاده سازی شود. در واقع سازمانهایی که از استراتژی روشنتری برای انتقال دانش برخوردارند، در امر تبادل دانش و تجربیات موفق تر عمل میکنند، استراتژی مدون دانش، پیشرفتهای زیادی را در مدیریت و انتقال دانش موجب میشود.
چون در سازمانهای برخوردار از استراتژی مدیریت دانش، انتقال دانش و تجارب، مبدل به بخشی از فرایند کسب و کار میشود و اعضای سازمان و به ویژه مدیران آن، همواره در مقابل سئوالاتی این چنین قرار دارند: چگونه میتوان با انتقال و اشتراک گذاری دانش و با استفاده از تجارب دیگران روشها و فرآیند انجام کار را اصلاح و بهبود بخشید؟ چگونه میتوان از حقایق و حوزههایی که سازمان در آن درگیر است اطلاعات لازم را کسب و منتقل کرد؟ چگونه میتوان در مورد آنچه که این سازمان انجام میدهد، مبدل به بهترین شد؟