کتاب معماری داخلی فضاهای تجاری به بررسی عناوینی از جمله برنامهریزی طرح داخلی فروشگاه،ماکتسازی، انتخاب نمونه مصالح طرح فضاهای داخلی فروشگاه و نقشهکشی اجرایی فضاهای داخلی فروشگاه میپردازد.
در بخشی از کتاب معماری داخلی فضاهای تجاری میخوانیم:
موقعیت در ورودی فروشگاه و نوع آن نیز قابل توجه است. در صورتی که در ورودی فروشگاه وسط ساختمان باشد و میدان دید لازم را فراهم کند، مشتری قدرت انتخاب برای گردش داخل فروشگاه را خواهد یافت. در فروشگاههایی که در ورودی در مرکز ساختمان نباشد معمولا مشتریان به جهت خاصی که در نحوه چیدمان داخلی برای آن زمینهسازی شده است، پیش خواهند رفت. به همین دلیل جا دارد که طراح داخلی به این نکته دقت داشته و در ورودی و مسیر طی شده پس از آن و نیز در خروجی را به صورتی پیش بینی نماید که از تلاقیهای ناخواسته افراد و یا ازدحام آنها در مقابل در ورود و خروج جلوگیری به عمل آید.
در انتخاب نوع در ورودی نیز شایسته است که به نحوه باز شدن آن و آزاد و خالی بودن پشت آن و عدم برخورد با اشخاص و اشیای داخل فروشگاه دقت کافی مبذول گردد. درهای خودکار (اتوماتیک) از جهت کوتاه بودن زمان باز و بسته شدن و نیز از جهت نیاز نداشتن به دست افراد برای هل دادن، مناسبترند و باعث میشوند تا مشتریان پس از خرید به راحتی بتوانند با دست پر از آنجا خارج گردند. رعایت عرض مناسب درهای ورودی و خروجی و در نظر گرفتن درهای خروجی اضطراری مطابق با ضوابط نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت گردد.