کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه به بررسی و آموزش مواردی از جمله راهاندازی مسیریاب، نصب و راه اندازی شبکه افزارها و ایجاد کسب و کار الکترونیکی میپردازد.
در بخشی از کتاب تجارت الکترونیک و امنیت شبکه میخوانیم:
مبینا و ماهر تصمیم میگیرند که فروش محصولات خشکبار و صنایع دستی روستای خود را از طریق یک تارنما و به صورت الکترونیکی انجام دهند. مبینا با توجه به علاقهمندیاش به طراحی گرافیکی در مورد اینکه «طراحی یک تارنما باید بر چه اساسی باشد تا مشتری ترغیب به خرید شود؟» از استاد فرهمند پرسوجو میکند.
استاد فرهمند پاسخ میدهد، یکی از عوامل موفقیت برنامهریزی یک کار و کسب توانایی درک دیدگاه مخاطب و مشتری درباره محصول یا خدماتی است که قرار است به او ارائه کنید. برای اینکه متوجه شوید مشتری از محصول شما رضایت خواهد داشت یا خیر، باید خودتان را جای آن مشتری قرار داده، کاروکسب خود را ارزیابی کنید. پرسونای مشتری (مخاطب، کاربر، خریدار) نمایانگر تجربه و خواستههای مشتری از محصولات یا خدمات یک کار و کسب است، شخصیتی خیالی که سلیقه افراد موجود در یک گروه مشتری را شبیهسازی میکند.
هر پرسونا به شما کمک میکند تا رفتارها و شیوههای زندگی هر گروه را تعریف کرده و جایگاه محصول یا خدمت خود را در زندگی آنها پیدا کنید. بین خواسته مشتریان و محصول یا خدماتی که شما به آنها ارائه میکنید، وجه اشتراکی وجود دارد که مفهوم مزیت رقابتی شما را تعیین میکند. مزیت رقابتی، مجموعه عوامل یا توانمندیهایی است که شما را قادر میسازد از رقبایتان عملکرد بهتری داشته باشید. اگر شما درصد بیشتری از نیازهای مشتری را پاسخ دهید، مشتری، اول شما را انتخاب خواهد کرد. به همین دلیل در کار و کسب، تأکید زیادی بر مفهوم پرسونای مشتری میشود.