کتاب استراتژی چیست و چطور در کسبوکارها شما را به هدف میرساند؟ نوشتهی مهران منصوری فر، شما را با مفهوم استراتژی، مزایا و فواید آن و همچنین روش تنظیم یک استراتژی مؤثر و کارآمد آشنا میکند.
به خاطر داشته باشید که همگی مؤلفههای مرتبط با بازاریابی، از جمله وبسایت، تبلیغات، بیلبورد، سئو، ایمیل مارکتینگ و موارد مشابه، همگی جزئیات یا تاکتیکهای بازاریابی و ابزارهایی محسوب میشوند که به شما کمک میکنند تا به جایی که میخواهید دست یابید؛ اما مقصد شما نخواهند بود. طبیعتاً بدون یک مقصد و برنامهریزی برای انتخاب و دنبال کردن بهترین مسیر به منظور رسیدن به آن مقصد همهی آن تاکتیکها فقط وقت، انرژی و پول شما را هدر میدهند، بدون اینکه نتیجهای را دربرداشته باشند. چیزی که در اینجا میتواند دستتان را بگیرد و چراغ راهتان باشد، «استراتژی» است.
در بخشی از کتاب استراتژی چیست و چطور در کسبوکارها شما را به هدف میرساند؟ میخوانیم:
استراتژی چیست؟
بهترین پاسخی که میتوان به سؤال استراتژی چیست داد این است که «استراتژی یک برنامه عملیاتی است که برای دستیابی به یک هدف مشخص طراحی شده است.» به کمک استراتژی تلاش میکنیم تا موقعیت بهتری را نسبت به رقبا به دست بیاوریم.
پر واضح است که هیچگاه نمیتوانیم تردید و ریسک را از فرآیند تدوین استراتژی جدا کنیم، چرا که پای آینده در میان است؛ بنابراین، همیشه گزینههای مختلفی وجود خواهد داشت که باید از میان آنها مجموعهای از اقدامات را انتخاب کنیم. در واقع، استراتژی بیش از آنکه یک برنامه قطعی و ثابت باشد، مجموعهای از «گزینهها یا انتخابهای استراتژیک» است.