کتاب سیمای معلم در سینما نوشتهی محمد سلگی، به بررسی آثار سینمایی ایران قبل و بعد از انقلاب پرداخته که نقش معلم در آنها تاثیرگذار و پررنگ است.
معلم به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شغل های جامعه همواره در آثار داستانی و سینمایی نقش آفرینی کرده است؛ گاهی در قامت یک قهرمان و گاهی هم در نقشی مکمل. معمولاً کارکردهای آگاهی بخشی، آزادی خواهی، بیدارگری، تغییرآفرینی، نخبه پروری، فداکاری و مواردی از این قبیل، جزء مختصات جداناشدنی شخصیت معلم هستند که نویسندگان به آنها توجه داشتهاند.
در بخشی از کتاب سیمای معلم در سینما میخوانیم:
رگبار؛ بهرام بیضایی(1351): مرحوم پرویز فنی زاده معلمی جوان و مجرد است که به تدریج وارد حکایتی عاشقانه میشود و برای وصال معشوق، باید با رقیبی سخت و خشن پنجه در پنجه شود. این فیلم را میتوان روایت استاد بهرام بیضایی از تقابل فرهیختگی و لمپنیسم در جامعه دانست...