مهران منصوری فر در کتاب کپی رایتینگ چیست و چطور میتوانیم یک متن تاثیرگذار بنویسیم؟ شما را با مبحث مهم کپی رایتینگ، انواع و نکاتی برای افزایش کارآمدی آن و همچنین وظایف و ویژگیهای یک کپی رایتر توانمند و تأثیرگذار آشنا میکند.
کپی رایتینگ (Copywriting) هدفمند، قوی و متناسب میتواند به مهمترین عامل در موفقیت تبلیغات و اقدامات ترویجی شما تبدیل شود.
دنیای بازاریابی و فروش یک صحنه گسترده با بازیگران فراوانی است که هر یک از آنها نقش خاص خودشان را بر عهده دارند. یکی از این نقش آفرینان مهم، فرد یا افرادی هستند که «کپی رایتر» نامیده میشوند و وظیفه انجام «کپی رایتینگ» را بر عهده دارند. با این مقدمه شاید تصور کنید که بحث ما در این مطلب بر سر حقوق معنوی یا حق نشر و رعایت اصول آن در کسبوکار است.
کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟
کپی رایتینگ با املای «Copywriting» (متفاوت با Copyright که با حقوق معنوی و حق نشر سر و کار دارد) از دو قسمت Copy و Writing تشکیل میشود. واژه کپی در حالت عادی به همان معنایی است که در فارسی به کار میبریم؛ اما در ترکیب کپی رایتینگ به معنی نوشتههایی است که حالت تبلیغی یا ترویجی دارند و برای استفاده در رسانههای مختلف تهیه میشوند. قسمت Writing این ترکیب نیز به معنی نوشتن است. بنابراین منظور از کپی رایتینگ، نوشتن آیتمهای تبلیغاتی است. به عبارت بهتر، در کپی رایتینگ به دنبال نوشتن متنهایی هستیم که با جلب توجه و علاقه مخاطب، او را به انجام یک عمل خاص ترغیب میکنند.
با این تعریف، «کپی رایتر» کسی است که در کپی رایتینگ مهارت دارد. کپی رایتر تلاش میکند تا از طریق یک متن مناسب، خواننده را به انجام یک تعهد، خرید یا هر عمل دیگری متقاعد کند. این متن چه در تبلیغات تلویزیونی و چه در محتوای اینترنتی، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. در واقع، حتی تأثیرگذارترین تصاویر و ویدئوها نیز بدون متن یا دیالوگ مناسب نمیتوانند تأثیر مطلوبی را از خود بر جا بگذارند.