کتاب بازاریابی هوشمندانه ایونت نوشتهی استیو مقدم، با نگاهی هوشمندانه به انواع روشهای بازاریابی ایونت پرداخته شده است. منظور از نگاه هوشمندانه این است که به مساپل از جوانب مختلف نگریسته میشود و نتیجه آن، پیدا کردن راهحل های جدید براساس شرایط ایونت خودتان است.
در سالهای اخیر، برگزاری ایونت به یک بیزینس پرطرفدار تبدیل شده است. ایونت هم مثل هر بیزنس دیگری، نیاز به معرفی و بازاریابی مناسب دارد تا اهداف برگزاری آن با جذب مخاطبان کافی و مناسب، یعنی شرکتکننده و بازدیدکننده محقق شود.
جذب مخاطب، ایجاد منابع مالی برای برگزاری ایونت و کسب درآمد از فروش خدمات آن، نیاز به داشتن استراتژی، برنامه و روشهای عملیاتی بازاریابی دارید.
در بخشی از کتاب بازاریابی هوشمندانه ایونت میخوانیم:
شناخت کافی از مخاطبان، شما را در انتخاب روشهای بازاریابی راهنمایی میکند. برای مثال ایونتی را در نظر بگیرید که شرکت کنندگان آن نمایندههایی از کشورهای دیگر هستند. مسلم است که نحوه معرفی و محل تبلیغات این ایونت با ایونتی که شرکت کنندگان آن محلی هستند، کاملا متفاوت است. هرچقدر از مخاطبان، یعنی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان، اطلاعات بیشتری در دست داشته باشید، در تبلیغات بهتر عمل میکنید زیرا هدف نهایی شما از تمامی فعالیتهای بازاریابیتان، جذب مخاطب است.
استراتژی بازاریابی برای جذب شرکت کنندگان با استراتژی جذب بازدیدکنندگان متفاوت است.
پس در مارکتینگ پلن ایونت خود باید دو نوع برنامه برای جذب هر گروه بنویسید. خیلی از اوقات، بازدیدکنندگان میتوانند با شرکت کنندگان مشترک باشند. مثلا نمایشگاه مواد غذایی دارید، مسلما کسانی که بازدید میکنند در زمینه مواد غذایی فعالیت میکنند دلیل ندارد که همیشه دو گروه مخاطبان ایونت با هم متفاوت باشند. با این حال باید آنها را در دو دسته قرار بدهید که مشخص شود مخاطبان و بازار هدفی که به دنبال آن هستید، چه کسانی هستند.