کتاب بازاریابی ربایشی یا درونگرا چیست و چه مزایایی برای کسب و کارهای آنلاین دارد؟ نوشتهی مهران منصوری فر، به تعریف بازاریابی ربایشی، تاریخچه، طرز کار، انواع، روش اجرا، مزایا و معایب آن میپردازد.
بازاریابی ربایشی، جاذبهای یا درونگرا (Inbound Marketing)، یک روش بسیار کارآمد و مقرون به صرفه برای جذب مشتریان راغب و متناسب است. یکی از مواردی که در هنگام تهیه برنامه بازاریابی برای وبسایت یا کسب و کارتان باید با آن کاملاً آشنایی داشته باشید، بازاریابی درونگرا است که با عناوین «بازاریابی جاذبهای» و «بازاریابی ربایشی» نیز شناخته میشود؛ اما آیا دقیقاً میدانید که بازاریابی ربایشی یا درونگرا چیست و از چه روشهایی قابل اجرا است؟
در بخشی از کتاب ازاریابی ربایشی یا درونگرا چیست و چه مزایایی برای کسب و کارهای آنلاین دارد؟ میخوانیم:
بازاریابی ربایشی، درونگرا یا جاذبهای به هر نوعی از انواع مختلف بازاریابی اطلاق میشود که به جای تلاش در جهت جلب توجه مخاطب، به طور طبیعی (در هنگام نیاز مخاطب) باعث جذب وی به سمت شما (و خرید) میشود. به عبارت دیگر، در بازاریابی ربایشی به جای اینکه شما به سمت مشتری بروید، اقدامات و سیاستهایی را پیاده میکنید که نظر او به سمت شما جلب شود و خودش به سراغتان بیاید (نظر مشتری را به سمت خود جذب میکنید یا میربایید).
از جمله رایجترین نمونههای بازاریابی ربایشی میتوان به پستهای وبلاگی، پادکستها، خبرنامههای پرمحتوای ایمیلی، پست در شبکههای اجتماعی و ویدئوهای کاربردی و آموزنده اشاره کرد. در نقطه مقابل بازاریابی ربایشی یا درونگرا نوع دیگری از بازاریابی وجود دارد که با عنوان «بازاریابی برونگرا» (outbound marketing) شناخته میشود و از نمونههای رایج آن میتوان پیامهای بازرگانی تلویزیونی، تماسهای سرد و ایمیلهای تبلیغاتی را نام برد. با توجه به این نمونهها باید تفاوت بین بازاریابی درونگرا و برونگرا برای شما واضحتر شده باشد.