کتاب تجارت الکترونیک یا Ecommerce چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ نوشتهی مهران منصوری فر، به پرسشهای شما در این زمینه پاسخ میدهد.
نیازی به گفتن نیست که ظهور غولهای Ecommerce، چهره صنعت خرده فروشی را به کلی تغییر داده است. با در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که طبیعت به شدت رقابتی تجارت الکترونیک به تغییر صنعت خرده فروشی ادامه خواهد داد و بر رفتار مشتریان اثرگذار خواهد بود. امروزه، شروع یک کسب و کار آنلاین برای بسیاری از کارآفرینان باهوش ایده جذابی بنظر میرسد. اما برای جلوگیری از غرق شدن در این دریای تجاری پویا، ابتدا لازم است تا با ابزارها و فنون آن آشنا شوید.
در بخشی از کتاب تجارت الکترونیک یا Ecommerce چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ میخوانیم:
Ecommerce یا تجارت الکترونیک چیست؟
Ecommerce (که گاها بصورت eCommerce نیز نوشته میشود) مخفف Electronic Commerce و در لغت به معنی تجارت الکترونیک است. Ecommerce به انجام هر فعالیت تجاری با استفاده از اینترنت اطلاق میشود. این فعالیت تجاری میتواند خرید، فروش یا تبادل کالا، خدمات و اطلاعات باشد. تجارت الکترونیک اغلب به فروش محصولات فیزیکی بصورت آنلاین اشاره دارد اما میتواند برای توصیف هر نوع معامله تجاری که ازطریق اینترنت انجام شود، بکار رود.
تاریخ تجارت الکترونیک، با اولین فروش آنلاین آغاز شد. در سال 1994 مردی سی دی گروه “Sting” را ازطریق وبسایت خود به نام “NetMarket”، که یک پلتفرم خرده فروشی بود، به دوستش فروخت. این اولین نمونه از خرید شخص مصرف کننده از یک واحد تجاری ازطریق شبکه جهانی وب (اینترنت) بود. چیزی که امروزه ما آن را با نام Ecommerce یا تجارت الکترونیک میشناسیم. از آن زمان به بعد، تجارت الکترونیک گسترش یافت تا محصولات، راحتتر ازطریق خرده فروشان و بازارهای آنلاین کشف و فروخته شوند. فریلنسرهای مستقل، کسب و کارهای کوچک و شرکتهای بزرگ، همگی از تجارت الکترونیک بهره بردهاند تا بتوانند کالاها و خدمات خود را، در مقیاسی که با استفاده از خرده فروشی آفلاین سنتی هرگز ممکن نبود، بفروشند.