کتاب تفکیک دانش آموزان دارای معلولیت به مباحثی چون بنیاد حقوقی فراگیر، دادههای قرار گیری ملی، پاسخ فدرال و ایالتی، چالشهایی برای جایگاه آموزش عمومی فراگیر و ... میپردازد.
در بخشی از کتاب تفکیک دانش آموزان دارای معلولیت میخوانیم:
مبنای قانونی و علمی برای خدمات آموزش ویژه حاکی از مثبت بودن نتایج برای دانش آموزان معلول است هنگامی که آنها آموزش فراگیر در مقابل آموزش تفکیک شده دریافت میکنند. هنوز هم در سطح ملی، دانش آموزان معلول به ویژه دانش آموزان رنگین پوست و دانش آموزان در مناطق شهری و همچنین دانش آموزان دارای برچسبهای خاص معلولیت (مانند اوتیسم یا ناتوانی ذهنی همچنان از آموزشهای عمومی و فرصتهای اجتماعی و آموزشی حذف میشوند و به طرز نامتناسبی در هنگام مقایسه دانش آموزان سفید پوستی که در مناطق شهری و روستایی زندگی میکنند و آنهایی که نیازهای حمایتی علمی نسبتا کمتری دارند تفکیک میشوند.