مجتبی عرب زاده در کتاب برنامه بازاریابی برای آموزشگاه و موسسات آموزشی، مسیرهای جدیدی را به مدیران کلیه آموزشگاهها در زمینه بازاریابی نشان میدهد.
اصلیترین نکته در بازاریابی این است که ابتدا باید مسائل را از دید مشتری ببینیم تا بتوانیم برنامهای تدوین کنیم تا مطابق با نیاز مشتریانمان باشد. در مورد آموزشگاه و موسسات آموزشی باید این حقیقت را پذیرفت که با یک بازار پر رقیب رو به رو هستیم اما راه برای متمایز بودن در این بازار به خوبی گسترده است چرا که اکثرا کیلومترها با ادعاهای تبلیغاتی خود فاصله دارند. در هزاره جدید شما به عنوان یک مدیر باید به دنبال ایجاد بازارهای جدید باشید و کانالهای بزرگتری را با همکاریهای مشترک ایجاد نمائید.
متمایز و پیشتاز بودن همواره مترادف با هزینه کرد بالا و داشتن آخرین امکانات نیست هرچند تجهیزات سخت افزاری و جذب مربیان آموزش دیده و دارای قدرت جذب و بیان بالا یکی از ستونهای اصلی این موضوع میباشد اما همه چیز نیست و در کنار آنها باید به دنبال مسیرهای جدید و کار اصولیتر بود.
شما در مطالعه این کتاب با کانالهای مشترییابی آشنا میشوید اما اینکه کدام کانال مطابق با نیاز شما میباشد به شرایط بومی و فرهنگی مکان شما و هدف گذاریها و پتانسیلهای داخلی مجموعه تحت مدیریت شما ارتباط مستقیم خواهد داشت لذا پیشنهاد میشود این کانالها را اولویت بندی کرده و برای دستیابی به آنها برنامه ریزی نمائید.
مطمئناً یک کانال نخواهد توانست تمامی نیازهای شما را تامین نماید و شما باید مجموعهای از کانالها را انتخاب و برنامهریزی نمائید اما از آن جا که در آموزشگاهها نیروهای کار ارزان و عموماً فاقد تخصص در کادر اداری مشغول به کار هستند توصیه میگردد یک نیروی مستعد برای پیگیری این امور جذب و آموزش دهید و حضور این نیرو را در مجموعه خود هزینه نبینید بلکه آن را به عنوان یک سرمایهگذاری برای پیگیری، حفظ و ارتقای مستمر کانالهای انتخابی خود و رسیدن به اهداف به حساب آورید.
در بخشی از کتاب برنامه بازاریابی برای آموزشگاه و موسسات آموزشی میخوانیم:
یکی از روشهای مرسوم در موسسات این است که حضور در اولین جلسه یک دوره را برای مخاطبان رایگان در نظر میگیرند اما پیشنهاد میشود به جای این موضوع یک کارگاه فشرده یک جلسه یا نهایتا دو جلسهای رایگان درباره آن دوره برگزار نمائید تا مخاطب نه تنها با استاد، سبک آموزشی، مفاهیم و مهارتهایی که آموزش داده میشوند، امکانات موسسه و... آشنا شود بلکه به صورت ویژه هدف برگذاری، علاقه مند سازی وی برای ادامه مسیر آموزشی در آن رشته باشد.
در مورد آداب برگزاری ورکشاپها مطلب فراوان است که نیاز به بررسی برای موسسه شما خواهد داشت اما این ابزار را فراموش نکنید و دو سویه از آن استفاده نمائید. ابتدا برای ایجاد دورههای جذاب و کوتاه مدت به روش اجرایی و سپس برای آشنایی و علاقه مند سازی مخاطبانتان.