کتاب بازاریابی B2C و راهنمای کامل پیادهسازی آن نوشتهی مهران منصوری فر، به بررسی بازاریابی مصرفی (Business to Consumer Marketing) میپردازد.
بازاریابی از همان آغاز به وجود آمدن تمدنهای بشریت و با پیشرفته شدن دنیای مدرن و گذر از انقلابهای صنعتی، به دو نوع کلی تقسیم میشدند. این تقسیمبندی بعد از هزاران سال همچنان مثل حالت اولیهی خود پا برجا مانده اما در این دورانها دگرگونیهایی در مسیر توسعه داشته است.
نخستین و رایجترین نوع بازاریابی آنهایی هستند که در یک طرف آن یک تجارت یا کسبوکار و در طرف دیگر یک یا چند مشتری حقیقی ساده به چشم میخورد. این راه کسب درآمد با نام بازاریابی تجارت به مصرف کننده (Business to Consumer یا Business to Customer) شناخته و با نام اختصاری بازاریابی B2C (بازاریابی مصرفی) معرفی میشود.
در بخشی از کتاب بازاریابی B2C و راهنمای کامل پیادهسازی آن میخوانیم:
بازاریابی B2C چیست و چرا توجه به آن اهمیت بسیاری دارد؟
این نوع بازاریابی به این خاطر چنین نامی دارد که طرف اول آن (تأمینکننده کالا یا سرویس) یک شرکت تجاری و یا حتی یک کسبوکار کوچک است و طرف دوم آن (خریدار یا مشتری) یک مصرفکننده عادی است. چنین چیزی به صورت روزانه میلیونها بار در حال اتفاق افتادن در سراسر دنیا است. هر نوع خرید و فروش معمول و رایجی که یک سوی آن یک مشتری یا یک شهروند ساده باشد در این نوع تجارت دخیل است.
چنین مبحثی به ظاهر بسیار ساده و بدون پیچیدگی است و هر انسانی تا کنون هزاران بار با این نوع بازاریابی برخورد داشته است. درواقع به خاطر اینکه در حالت عادی چنین خرید و فروشهایی بخشی از زندگی روزمره مارا تشکیل میدهند، بنابراین پیچیدگی خاصی در این موضوع (ظاهراً) وجود ندارد. اما هرموقع بحث از "بازاریابی" باشد، مطمئن باشید که در پشت آن مباحث زیادی وجود دارد.