کتاب نقشه سفر مشتری، نحوه طراحی و کاربرد آن در کسب و کارها نوشتهی مهران منصوری فر، به بررسی یکی از مؤثرترین ابزارها برای درک بهتر مشتری میپردازد.
امروزه تجربهی مشتری در تعامل با برند و فرآیند خرید مهمترین عامل در به سرانجام رسیدن فرآیند فروش به شمار میرود.
روش و فرآیند خرید مردم در دنیای مدرن امروز، تغییرات فراوانی داشته است. این تغییرات به نوبهی خود باعث شده که نتوانید راه آسانی را برای درک فرآیند تجربهی مشتری بیابید.
در بخشی از کتاب نقشه سفر مشتری، نحوه طراحی و کاربرد آن در کسب و کارها میخوانیم:
نقشه سفر مشتری چیست؟
همانطور که از عنوان و نام آن بر میآید، «نقشه سفر مشتری» یک نمودار نقشه مانند و خلاصه از فرآیند تجربه مشتری است که میتواند شکلها و قالبهای مختلفی به خود بگیرد؛ از طرحهای ساده گرفته تا نمودار و اینفوگرافیک. این نقشهها در پیدا و مستند کردن همه مکانها و نقاط تماس (touchpoint به معنی موقعیتهایی که در آنها مخاطب با برند تعامل میکند) آنلاین و آفلاینی که مشتری به هر نحوی از طریق آنها با برند تماس پیدا میکند به ما کمک میکنند و باز به ما کمک میکنند تا از دید مشتری به برند، محصول و فرآیندهای موجود نگاه کنیم تا بتوانیم روند حرکت آنها در قیف فروش را تجسم کنیم و ایرادهای احتمالی را برطرف و موارد مثبت را تقویت نماییم.