مهران منصوری فر در کتاب بازاریابی اجازهای چیست و چگونه میتوان آن را پیاده سازی کرد؟ شما را با نوعی بازاریابی آشنا میکند که بر رضایت و خواستهی مشتری تأکید ویژهای دارد و دقیقاً برعکس تبلیعات انبوهی که ناخواسته در معرض آن قرار میگیرید، عمل میکند.
در دنیای بازاریابی مدرن امروز دهها نوع راهکار یا بهتر است بگوییم تکنیک خلق شدهاند. در این میان مفاهیم زیادی هستند که اگرچه به ظاهر پیچیده و غیرمعمول به نظر میرسند اما کاربردهای زیادی در روند موفقیت کسبوکارها دارند. یکی از این مفاهیم مبحث بازاریابی اجازهای است.
در بخشی از کتاب بازاریابی اجازهای چیست و چگونه میتوان آن را پیاده سازی کرد؟ میخوانیم:
بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing چیست؟
بازاریابی اجازهای که در فارسی آن را با نام بازاریابی اذنی نیز مینامند نام یک مفهوم و اصطلاح از یک شیوهی بازاریابی مدرن است که برای اولین بار در یک کتاب اقتصادی به همین نام در سال 1999 میلادی توسط آقای ست گودین (Seth Godin) که یک نویسنده و کارآفرین آمریکایی موفق است معرفی شد.
بازاریابی اجازهای یکی از تکنیکهای مدرن و غیرسنتی برای معرفی و تبلیغ محصولات به مخاطبین از طریق کسب رضایت آنها است. دقیقاً یک بازاریابی دیگر وجود دارد که نوع برعکس این مدل بازاریابی است که در ادامه آن را نیز معرفی میکنیم.
پس اگر بخواهیم بازاریابی اجازهای را خیلی ساده تعریف کنیم باید اینطور بگوییم که به ارائه تبلیغات (به ویژه تبلیغات اینترنتی) و معرفی محصولات و سرویسهای یک کسبوکار به مشتریان با کسب اجازه آنها به این منظور بازاریابی اجازهای گفته میشود. در واقع معرفی محصولات یک تجارت به مشتریان در صورتی که خود مشتریان به انتخاب و رضایت خودشان این اجازه را به آن تجارت بدهند، بازاریابی Permission Marketing میباشد.